חדשות

הנחיות חדשות לטיפול בכף רגל סוכרתית בבתי החולים

ההנחיות מתייחסות לקליטה במיון, לאשפוז ולשחרור מבית החולים וקוראות להקמת יחידות רב תחומיות לטיפול בחולי כף רגל סוכרתית באשפוז

טיפול בכף רגל סוכרתית. אילוסטרציה

הנחיות חדשות בנוגע לטיפול בכף רגל סוכרתית בבתי החולים קוראות להקמה של יחידות רב תחומיות לטיפול בחולי כף רגל סוכרתית באשפוז.

"בבתי חולים קטנים, בהם הדבר אינו מתאפשר, יש לשאוף לריכוז המטופלים במחלקה אחת ייעודית. המחלקה עשויה להיות 'פנימית' או 'אורתופדית /כירורגית' כפי שמתאפשר בבית החולים, אולם יש לוודא תמיכה אורתופדית/ פנימית בהתאמה למחלקה זו, כולל זמינות של ייעוץ רופא מרדים וחדר ניתוח עבור מטופלים אלה", מציינות ההנחיות.

ההנחיות לטיפול בכף רגל סוכרתית בבתי החולים פורסמו באתר ההסתדרות הרפואית בחודש פברואר והן מתייחסות לקליטה במיון, לאשפוז ולשחרור מבית החולים. ביו היתר מצוין כי "כל מטופל הנכנס לחדר מיון עם אבחנה ידועה ו/או חדשה של סוכרת ותלונות על פצע בכף הרגל יעבור בדיקה גופנית על ידי רופא אשר תכלול בין היתר את שתי כפות הרגליים.

הבדיקה כוללת הורדת נעליים וגרביים, הסתכלות על העור משני צידי כפות הרגליים, בדיקת דפקים דיסטליים - posterior Tibialis & pedis Dorsalis, הימצאות סימני לחץ, צלקות או פטרת... בכל הערכה של כפות הרגליים יש להתייחס לאפשרות של neuropathy Charcot ולתעד במידה וקיים חשד".

מתוך הבנה שמרבית המטופלים המאושפזים במחלקה/ יחידת כף רגל סוכרתית יזדקקו להתערבויות כירורגיות, מצוין בהנחיות, כי "יש חשיבות להימצאות של חדר פעולות בסמיכות בכדי לאפשר ביצוע פעולות שאינן כרוכות בהרדמה כללית בצורה מהירה וזמינה. בנוסף לכך, יש לוודא קיום חדר ניתוח קבוע, בתכנית הבוקר, לפחות פעם בשבוע, לביצוע פעולות הדורשות הרדמה על ידי צוות היחידה לכף רגל סוכרתית. הקריטריונים לניתוח ומידת הדחיפות ייקבעו על ידי המוסד הרפואי".

ההנחיות נכתבו על ידי פרופ' אביבית כהן, מיחידת הסוכרת, המחלקה לאנדוקרינולוגיה ומטבוליזם ב"הדסה עין כרם", ד"ר אלעד קרן, מנהל מרפאת פצע מחוז דרום במכבי שירותי בריאות וד"ר משה קוליקובסקי, מנהל מכון לרפואה היפרברית וצלילה ומרפאת פצעים במרכז הרפואי יוספטל באילת, בשם החברה הישראלית לרגל סוכרתית וריפוי פצעים.

"פגיעה בכפות הרגליים בחולה הסוכרתי מהווה את אחד מסיבוכיה השכיחים של המחלה ומחקרים מצביעים כי עד 30% מחולי סוכרת יפתחו כיב סוכרתי במהלך חייהם, מצב שעלול להוביל לקטיעת הגפה", נכתב בהקדמה.

הכותבים מציינים כי הטיפול בחולים אלה מורכב ודורש מעורבות של צוות רב תחומי הכולל, בנוסף לרופא משפחה, רופאים מהתמחויות של סוכרת, אורתופדיה, כירורגית כלי דם, מחלות זיהומיות, כירורגיה פלסטית, עור, מומחים בריפוי פצעים ועוד. בנוסף, נדרשים גם אנשי צוות ממקצועות בריאות כולל אחות מתאמת סוכרת, אחות פצע, דיאטנית, פיזיותרפיסטית, עובדת סוציאלית, רוקחת קלינית, פודיאטר/ פודולוג ועוד.

נושאים קשורים:  כף רגל סוכרתית,  הנחיות,  בתי חולים,  חדשות,  אשפוז
תגובות