חדשות

חולי לונג קוביד שלקו בפיברומיאלגיה מוכרים כנפגעי עבודה

תקנת המוסד לביטוח לאומי מיועדת למי שנדבק בקורונה במהלך עבודתו ולאחר מכן לקה בפיברומיאלגיה, ומטופל, בין היתר, על ידי ראומטולוג, פסיכיאטר או פסיכולוג

תסמיני לונג קוביד. אילוסטרציה

הביטוח הלאומי מכיר בסובלים מפיברומיאלגיה ועל פי התקנה שלו הם יכולים לקבל בין 10% ל-40% נכות כללית. מי שחלה בקורונה במהלך עבודתו וסובל מלונג קוביד יכול להיות מוכר כנפגע עבודה.

על פי ההערכות, כ-3%-4% מהאוכלוסיה סובלים מתסמונת פיברומיאלגיה (דאבת השרירים), המתאפיינת בכאב מפושט בשרירים, שאינו נגרם על ידי דלקת במפרקים, ולצידם, בנוסף על כאבים עזים, התכווצויות בבטן התחתונה ותחושות של שריפה. הלוקים בתסמונת סובלים מהפרעות שינה, מקשיים בהירדמות ומיקיצות מרובות שגורמים לעייפות כרונית. לכל אלה השפעה על תפקודם הפיזי, הנפשי והקוגניטיבי.

למרות המחקרים הרבים, אין כרגע ידע לגבי מה גורם לפיברומיאלגיה, אך חוקרים רבים קושרים אותה לגורמים סביבתיים, הכוללים דחק, טראומה וזיהומים מסוימים. משכך, אין תרופה או טיפול ספציפי לתסמונת ורבים מהלוקים בה משתמשים בקנאביס רפואי ובמשככי כאבים חזקים.

פיברומיאלגיה נוכחת אצל אנשים שחווים תסמיני לונג קוביד, או פוסט קורונה מתמשכת. עו"ד שירי אלון, העוסקת במיצוי זכויות מול המוסד לביטוח לאומי, מציינת כי לתקנה המתייחסת להכרה בפיברומיאלגיה של ביטוח לאומי יש השלכות מרחיקות לכת עבור מי שלקו בנגיף הקורונה וכביכול החלימו, אך נותרו עם תסמינים קשים ובלתי הפיכים.

לדבריה, חלק מהחולים שנדבקו בקורונה במהלך עבודתם ובעקבות כך לקו בפיברומיאלגיה הוכרו על ידי המל"ל כנפגעי עבודה ונקבעו להם אחוזי נכות משמעותיים, שזיכו אותם במענקים כספיים חד פעמיים ובגמלות חודשיות מכובדות. הסכומים מגיעים, במקרים מסוימים, למאות אלפי שקלים במצטבר.

אחת הדוגמאות שעליהן היא מספרת היא תביעה שהגישה בשל עובד בכיר במפעל ממשלתי בצפון הארץ, שנחשף במהלך עבודתו לחולה קורונה מאומת, נדבק בנגיף ופיתח מחלה קשה שהותירה בו מגבלות ונכויות משמעותיות. בתביעה נטען כי בעקבות המחלה הוא החל לסבול מתסמיני פוסט קורונה קשים, הכוללים, בין היתר, פיברומיאלגיה, מחלת ריאות חסימתית, פגיעה קוגניטיבית, ירידה בזיכרון, שינויים במצבי הרוח, קשיים בביצוע פעולות יומיומיות פשוטות וחולשה כללית.

תביעת הבכיר התקבלה, הוא הוכר כנפגע עבודה, וועדה רפואית קבעה לו תחילה 40% נכות זמנית למשך תקופה ממושכת. בהמשך נקבעו לו אחוזי נכות צמיתה, המזכים אותו בגמלה קבועה מדי חודש. לדברי עו"ד אלון, עד כה קיבל הבכיר תגמולים בסך מאות אלפי שקלים.

התקנה מיועדת למי שנדבק בקורונה במהלך עבודתו ולאחר מכן לקה בפיברומיאלגיה, ומטופל, בין היתר, על ידי ראומטולוג, פסיכיאטר או פסיכולוג. לדברי עו"ד אלון, יש צורך להוכיח קשר סיבתי בין ההידבקות בקורונה למקום העבודה, כך שניתן יהיה להגיש תביעה להכרה במחלה כפגיעה בעבודה.

היא מדגישה כי לא תמיד התפרצות הפיברומיאלגיה קשורה בהכרח לעבודה: "פיברומיאלגיה יכולה להתפרץ גם עקב תאונת דרכים, נפילה, אונס או כל טראומה אחרת. הלוקים בתסמונות, ללא כל קשר לעבודתם, עשויים גם הם לקבל הכרה על פי הקריטריונים המורכבים של נכות כללית, ולזכות בתגמולים ראויים".

נושאים קשורים:  פיברומיאלגיה,  המוסד לביטוח לאומי,  חדשות,  לונג קוביד,  נפגעי עבודה
תגובות
אנונימי/ת
24.03.2023, 00:26

שלום יש לי שאלה בבקשה אשמח אם תענו לי. חליתי בקורונה לפני שנתיים ומאז סובלת מפוסט קורונה ופיברומיאלגיה. לצערי עדיין עובדת במשרה מלאה כי במצב של היום אי אפשר לשבת בבית. האם אני יכולה לתבוע לנכות? מרוויחה מעל 6000 . אשמח לתשובתכם