דיכאון

דיכאון מנבא תוצאות ניתוח לטיפול בהיצרות תעלה שדרתית מותנית

דיכאון טרם הניתוח ניבא את חומרת התסמינים, כולל כאב, תסמינים נוירולוגיים והפרעות יציבות, לאחר ניתוח בשל lumbar spinal stenosis‏

21.01.2014, 08:54

בעוד שהגורמים האנטומיים הקשורים לתמונה הקלינית של היצרות התעלה השדרתית המותנית (lumbar spinal stenosis‏, LSS) מוכרים, הקשר שבין דיכאון לכאב ולנכות עקב בעיה זו מוכר פחות. סקירה מערכתית חדשה, שהתפרסמה באתר כתב העת The Spine Journal, בחנה את יכולת הניבוי הפרוגנוסטית של דיכאון על תוצאות הטיפול ב-LSS.

בחיפוש במאגרי מידע שונים אותרו 20 מאמרים שעסקו באבחנת LSS והטיפול הניתוחי בה, מתוכם 13 הוגדרו כ"קבילים מדעית" על ידי צוות בן שני חוקרים, ביחד ולחוד.

תוצאות מחקרים אלו תומכות בקיומו של קשר בין דיכאון טרם הניתוח לחומרת התסמינים הקשורים ל-LSS (כאב, רדימות, חולשה והפרעות יציבות) ולנכות לאחר הניתוח, אם כי גודל ההשפעה שנצפתה לא היה אחיד. גודל ההשפעה נע בין היעדר השפעה להשפעה בינונית על הכפלת הסיכוי להימצא מתחת לחציון בחומרת תסמיני LSS, על כל עלייה של 5 נקודות בסולם דיכאון בן 63 נקודות. הממצאים לגבי הקשר בין דיכאון טרם הניתוח לכאב עצמו וליכולת הליכה הציגו שונות רבה יותר.

לאור הממצאים המרמזים על תפקידו של דיכאון כגורם פרוגנוסטי של חומרת התסמינים והנכות לאחר ניתוח לטיפול בהיצרות התעלה השדרתית המותנית, קוראים החוקרים להתחשב בדיכאון במסגרת הטיפול בבעיה זו.

מקור:
McKillop AB, Carroll LJ, Battié MC. Depression as a Prognostic Factor of Lumbar Spinal Stenosis: A Systematic Review. The Spine Journal [Internet] 2013 [cited 2014 Jan 19];: 

נושאים קשורים:  דיכאון,  טיפול בכאב,  תסמינים,  היצרות התעלה השדרתית המותנית,  התאוששות מניתוח,  מחקרים
תגובות