דיכאון

טיפול קוגניטיבי יעיל במניעת דיכאון רק לאחר מספר רב של התקפים

מחקר חדש מצא, כי CBT המלווה טיפול תרופתי נמצא עדיף על טיפול בלתי ספציפי במניעת חזרה של דיכאון רק לאחר 5 התקפים קודמים

26.11.2013, 09:42

במחקר רב-מרכזי שבוצע בגרמניה הושווה שיעור התקפי הדיכאון החוזרים תחת שני טיפולים – טיפול אחזקה ב-CBTי(Cognitive-Behavioral Therapy) וטיפול ב-Manual-based Psychoeducation.

המחקר כלל 180 משתתפים לאחר שלוש אפיזודות דיכאון לפחות בעברם, שלא סבלו מדיכאון בתחילת המחקר והיו יציבים במשך חודשיים לפחות. המשתתפים הוקצו אקראית לטיפול אחזקה ב-CBT (שכלל 16 מפגשים בני 50 דקות, במשך שמונה חודשים), או טיפול ב-Manual-based Psychoeducation – טיפול שכלל גם הוא 16 מפגשים במשך שמונה חודשים, אך המפגשים נמשכו 20 דקות, וכללו אספקת מידע, הקשבה תומכת וייעוץ, תוך הימנעות משימוש בטכניקות CBT, לימוד כישורים לפתרון בעיות וכדומה.

הטיפול במסגרת המחקר ניתן בנוסף לטיפול תרופתי. בהמשך נמצאו המשתתפים במעקב על ידי בוחנים שלא היו מודעים לטיפול אותו קיבלו, במשך 12 חודשים.

כשנה לאחר תום הטיפול, לא נמצא הבדל מובהק בין שתי הקבוצות בשיעור החזרה של דיכאון (51% בקבוצת ה-CBT ו-60% בקבוצת ה-psychoeducation) ולא בחציון משך הזמן עד לחזרה (607 יום בקבוצת ה-CBT ו-531 יום בקבוצת ה- psychoeducation).

כאשר נבחנו בנפרד משתתפים שבעברם חמישה התקפי דיכאון ומעלה, נמצא יתרון מובהק ל-CBT במניעת התקפי דיכאון חוזרים, אם כי יש לציין כי משך המפגשים היה משמעותית גדול יותר בקבוצת ה-CBT.

מקור:
Stangier et al.;Maintenance Cognitive-Behavioral Therapy and Manualized Psychoeducation in the Treatment of Recurrent Depression: A Multicenter Prospective Randomized Controlled Trial, Am J Psychiatry. 2013 Jun 1;170(6):624-32

נושאים קשורים:  דיכאון,  CBT,  psychoeducation,  מחקרים
תגובות
דפנה
27.11.2013, 17:41

המחקר מעניין אך לדעתי דרושה בדיקה נוספת של מס' גדול יותר של משתתפים. היום לדיכאון יש טיפולים רבים ומגוונים מלבד טיפול קוגנטיבי ( כמו גירוי מגנטי מוחי עמוק DTMS שנמצא מאוד יעיל) ולדעתי יהיה מעניין לחקור השפעה של התקפים על טיפולים אחרים וחדישים יותר