COVID-19 בישראל

פרופ' אפק: יש לחייב לא מחוסנים בדמי ביטוח בריאות גבוהים יותר

מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר וכיום משנה למנהל "שיבא" מציע להעלות את דמי ביטוח הבריאות ללא מחוסנים וכן לחייבם בביטוח רפואי מוגדל לשם נסיעה לחו"ל – "זה הזמן להוריד את הכפפות"

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' ארנון אפק (צילום: פלאש 90)
פרופ' ארנון אפק, משנה למנכ"ל "שיבא", הדיקאן המיועד לביה"ס לרפואה באוניברסיטת רייכמן. צילום: פלאש 90

פרופ' ארנון אפק, לשעבר מנכ"ל משרד הבריאות וכיום משנה למנהל "שיבא", המשמש גם כחבר בקבינט המומחים למאבק בקורונה, מציע לחייב את הלא מחוסנים בדמי ביטוח בריאות גבוהים יותר וכן בביטוח רפואי מוגדל לשם נסיעה לחו"ל. פרופ' אפק הציג רעיון זה הבוקר (ב') במאמר דעה ב"ישראל היום" .

"אם בתחילת גל התחלואה הנוכחי, הרביעי במספר, רוב החולים הקשים היו מבוגרים עם מחלות רקע, שהתחסנו ורמות הנוגדנים בדמם ירדו, הרי כיום הם ברובם צעירים לא מחוסנים", הדגיש פרופ' אפק. הוא הציג תמונת מצב מ"שיבא", שם מאושפזים בטיפול נמרץ קורונה שמונה חולים - כולם לא מחוסנים והצעיר בהם בן 32. שניים מחוברים לאקמו, שניים נוספים שהחלימו מקורונה עדיין מחוברים לאקמו לאחר שריאותיהם נהרסו בעקבות המחלה.

"מי שבחר שלא להתחסן חייב להבין את משמעות מעשיו, שכן הוא מסכן את בריאותו, את בריאות בני משפחתו והסביבה ומוסיף לעומס על הצוותים הרפואיים", אמר אפק. על הסירוב להתחסן נוסף בימים האחרונים גם סירובם של חלק מחולי הקורונה הלא מחוסנים לקבל את התרופה רג'נרון הניתנת לחולים במצב קל שמצבם עלול להידרדר לכדי אשפוז.

"במקביל למאמצי ההסברה והשכנוע כדי לעודד לא מתחסנים להתחסן ובהקדם, זה הזמן 'להוריד את הכפפות' לשם התמודדות עם מי שיכול ובוחר שלא להתחסן", הוסיף פרופ' אפק. הוא הדגיש: "ניתן לחייב לא מתחסנים בתשלום גבוה יותר של דמי ביטוח הבריאות הממלכתי הנקבע על פי ההכנסה ומעניק זכות לשירותים רפואיים נדרשים, ללא קשר לעצם התשלום. מי שבוחר שלא להתחסן מעדיף את האוטונומיה האישית שלו על פני הסולידריות החברתית. לכן, קיימת הצדקה להעלות את דמי ביטוח הבריאות ללא מתחסנים ובאופן דומה לנעשה בביטוח רפואי לנוסעים לחו"ל כאשר תכניתם כוללת השתתפות באירוע של ספורט אקסטרים".

לדברי אפק, "הלא מתחסנים מתחלקים לשתי קבוצות: האחת אידיאולוגית - עובדות מדעיות לא משנות את דעתם. הקבוצה השנייה הם אנשים מהססים או חוששים להתחסן הניזונים ממידע כוזב המופץ ברשתות החברתיות. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר עליהם: 'מידע כוזב הורג'. אמנם חופש הביטוי הוא זכות יסוד שאין לפגוע בה אבל כאשר חופש זה מנוצל על ידי חלק מהלא-מתחסנים להפצת מידע כוזב המסכן חיי אדם, יש לפעול נגדם באמצעים משפטיים".

נושאים קשורים:  פרופ' ארנון אפק,  שיבא,  לא-מחוסנים,  ביטוח בריאות,  חדשות,  19-COVID,  תחלואת קורונה
תגובות
אנונימי/ת
28.09.2021, 06:01

גם לך צריך להעלות דמי ביטוח בריאות רפואי כי פיתחת אטימות רגשית ושכלית כלפי המטופלים שאתה אמון
עליהם.
כשתגדל ותפתח מחלה מסוימת כמו סכרת או אובדן שליטה על הסוגרים או אולי דלקת ריאות עקב וירוס הקורונה ולמרות שאתה מחוסן!! נדאג להעלות לך דמי הביטוח