כאב כרוני

האם שימוש במציאות מדומה משפר את ההשפעה של SCS על כאב כרוני?

החוקרים בחנו את ההשפעה של הטמעת מערכת מציאות מדומה בטיפול בכאב כרוני בעזרת גירוי חוט שדרה, ומצאו כי הדבר מביא להקלה משמעותית בכאב

04.07.2021, 16:52

גירוי חוט השדרה (Spinal cord stimulation - SCS) הינו טיפול מאושר לכאבים נוירופתיים בגו ובגפיים. עם זאת, לעיתים קרובות ההקלה בכאב אינה מיטבית ויעילות ה-SCS עשויה לרדת עם הזמן, עד מצב בו נדרשים תוספת של טיפולי אחרים לכאב, בחינה מחדש של הסטימולטור או חיפוש אחר הסבר שונה.

במחקר חתך פרוספקטיבי התערבותי שפורסם בכתב העת Pain החוקרים תכננו ובדקו שיטה טיפולית חדשה בה שולבו יחד טיפול עם SCS עם מערכת מוטמעת של מציאות מדומה (VR), להקלת הכאב בקרב מטופלים הסובלים מכאבי רגליים כרוניים.

השילוב בוצע על ידי קישור של תחושת נמלול (פרסתזיה) המושרית על ידי SCS למשוב גופני חזותי מותאם אישית במציאות המדומה, שהתאים לדפוסים בזמן ובמרחב של תחושת הנמלול.

במסגרת המחקר 15 מטופלים מושתלי SCS שסבלו מכאב כרוני חמור עברו התאמת SCS-VR (משוב חזותי מותאם אישית של תחושת הנמלול הנתפסת המושרית על ידי SCS המוצג על גופו הווירטואלי של המטופל) ו-2 היו בתנאי ביקורת (SCS-VR לא מתואמים, ו-VR בלבד).

בקרב המטופלים שטופלו בעזרת SCS-VR מתואמים, דירוג הכאב פחת ב44% בממוצע. בכך הדגימו החוקרים את היעילות של מציאות מדומה המועצמת בעזרת נוירומודולציה לטיפול בכאב כרוני.

שיכוך כאב בעזרת גירוי חוט השדרה בשילוב מציאות מדומה היה יעיל יותר משיכוך הכאב בשני מצבי הבקרה, והוסיף להתגבר גם תחת גירויים רצופים. בכך הוא חשף את הבררנות (selectivity) והעקביות של ההשפעות שנצפו. יתר על כן, החוקרים הראו כי שיכוך הכאב נמשך גם לאחר הפסקת הטיפול המשולב, דבר המעיד על הישארות ההשפעה ומדגיש את הפוטנציאל הטיפולי של השילוב.

לסיכום, דרך קישור טכנולוגיית המציאות המדומה העדכנית ביותר לתובנות העדכניות ממדעי המוח אודות תפיסת הגוף ולנוירומודולציה בעזרת SCS, פלטפורמת SCS-VR החדשה מדגישה את ההשפעה של הטמעת טיפולים דיגיטליים על ההתמודדות עם כאב כרוני.

מקור: 

Solcà, M et al. Pain. 2021 Jun 1;162(6):1641-1649. doi: 10.1097/j.pain.0000000000002160.

נושאים קשורים:  כאב כרוני,  מציאות מדומה,  גירוי חוט השדרה,  כאב נוירופתי,  מחקרים
תגובות