חדשות

יצרנית משככי הכאבים אוקסיקונטין נקנסה ב-8 מיליארד דולר

חברת Purdue האמריקאית הודתה בשלושה אישומים פליליים נגדה על חלקה במשבר האופיואידים בארה"ב ויהיה עליה למכור את נכסיה, לסגור את החברה ולהקים חברה חדשה לתועלת הציבור בלבד

חברת התרופות האמריקאית פרדו (Purdue), יצרנית משכך הכאבים הנרקוטי אוקסיקונטין (OxyContin), הגיעה להסדר מיוחד עם משרד המשפטים של ארה"ב ורשויות חוק פדרליות נוספות ולפיו הודתה באשמות הפליליות שהוגשו נגדה על שניסתה להונות את הממשל ותשלם על כך 8.3 מיליארד דולר. בכך תגיע הפרשה לסיומה מבלי שהאישומים יובאו לבית משפט.

החברה הסכימה להודות בשלושה אישומים פליליים נגדה על חלקה במה שמכונה "משבר האופיואידים" שטלטל את ארה"ב כאשר הוברר שמאות אלפי אמריקאים התמכרו למשככי הכאבים שהחברה ייצרה ולפי הערכה, יותר מ-450 אלף משתמשים בתכשיר האוקיסקונטין מתו ממינון יתר ומהתמכרות לתרופות הנרקוטיות. כמו כן הואשמה החברה בכך שהנהיגה מדיניות של תגמול ועידוד רופאים להנפיק כמה שיותר מרשמים לתכשיר הזה.

בהסדר שעליו פורסם לפנות בוקר (ה') נמסר כי הנהלת החברה הסכימה לסגור אותה ולמעשה להקים במקום זאת הנוכחית חברה חדשה לתועלת הציבור בלבד, שלא תפעל לצורכי רווח כמו חברות עסקיות אחרות וכל הכנסותיה בעתיד מתרופות שונות שתייצר, לרבות התכשיר אוקסיקונטין שיש בו לעתים צורך רפואי, ישמשו למימון תכניות טיפול רפואי מתקדם במתמכרים ולשם גמילה.

הסכום שנקבע בהסדר הוא שיא חדש שהושת על חברת תרופות. לפי ההסדר, 3.5 מיליארד דולר מהסכום שנקבע יהוו קנסות על פעילויותיה הלא חוקית בעבר. עוד שני מיליארד דולר יועברו לידי הממשל מתוך הכנסות עבר שצברה ו-2.8 מיליארד דולר הוא הסכום שנקבע במסגרת סגירת תביעות אזרחיות נגדה.

מאחר שלחברה אין כסף נזיל לתשלום הקנס הענק, נקבע כי יהיה עליה למכור את נכסיה, לסגור אותה במתכונתה הנוכחית ולאפשר הקמת חברה אחרת שכאמור תהיה כולה שלא למטרות רווח, כל פעילותה תהיה לטובת הציבור והיא תימצא תחת פיקוח או נאמנות ציבורית.

על החברה במתכונת החדשה יהיה לייצר תכשירים במסגרת טיפולים כנגד מינוני יתר של תרופות שונות. בנפרד גם נקבע כי בעליה של החברה הפרטית, משפחת סאקלר, תשלם פיצויים אזרחיים בסך 225 מיליון דולר. עם זאת, בכירי החברה בעבר לא שוחררו מאימת תביעות אזרחיות עתידיות נגדם.

יו"ר החברה, סטיב מילר, שהצטרף להנהלתה ביולי 2018, אמר לפנות בוקר כי "החברה כיום שונה לחלוטין" מזו שהיתה כאשר התברר חלקה ב"משבר משככי הכאבים". החברה מתחרטת על מה שקרה ומכירה באחריותה שלא התנהלה בעבר בהתאם לחוק.

ב-2019 הגישה "פרדו" בקשה לפשיטת רגל. היא הואשמה בשורה ארוכה של אישומים פליליים ברמה פדרלית וגם מדינתית. לפי ה-CDC, במשך עשר שנים, מאז שפרץ משבר האופיואידים הלאומי בארה"ב ב-1999, נפטרו ממינון יתר 450 אלף בני אדם, בכלל זה גם אלו שנטלו תרופות לא חוקיות או מזויפות עקב ההתמכרות לחומרים הנרקוטיים שרופאים עודדו את השימוש בהם.

לפי הערכות, משבר האופיאידים פגע בכלכלת ארה"ב בשיעור מוערך של שני טריליון דולר. כמעט כל המדינות בארה"ב הגישו בנפרד תביעות נגד החברה על כך ששירותי הבריאות בהן נאלצו לטפל במאות אלפי מכורים לתכשירים הללו – תוצאה מהתנהלות היצרנית שלהן. ב-2018, לפי אחד מהדו"חות השנתיים של הממשל, שליש מכלל מקרי המוות בארה"ב היו אנשים שקיבלו מרשמי יתר למשככי כאב או צרכו מינוני יתר, בין השאר משום שרופאים תאבי בצע שתוגמלו בנדיבות על ידי "פרדו" עודדו אותם לכך.

נושאים קשורים:  פרדו,  אוקסיקונטין,  משבר האופיואידים,  חדשות,  משככי כאבים,  Purdue
תגובות
אנונימי/ת
24.10.2020, 21:06

מה עם לשלול את רשיונות אותם רופאים תאבי בצע שמעלו בתפקידם ואיפשרו את אותו שימוש פסול בתרופה? לא מדובר בתרופת otc !!