הימנעות מכאב

תקועים על כאב? הערכה של ערנות ותשומת הלב לגירויים כואבים בילדים

חוקרים סבורים כי שאלון ה-PVAQ המותאם לילדים, מראה עקביות פנימית טובה ויכולת ניבוי ייחודית

רפואת ילדים (צילום: אילוסטרציה)
רפואת ילדים (צילום: אילוסטרציה)

זה מכבר, תשומת הלב לכאב הוצעה כמנגנון מפתח המשפיע על חווית הכאב והפיכתו לכרוני. זאת ועוד, ייתכן כי תשומת לב מתמשכת לכאב מובילה לתוצאים גרועים יותר, גם במבוגרים וגם בילדים עם כאב כרוני. עם זאת, אין כיום מדדים מתוקפים מדווחים עצמית הנוגעים לתשומת הלב לכאב בילדים.

מטרת החוקרים בייתה להתאים את שאלון ה-PVAQי(Pain Vigilance and Awareness Questionnaire) לשימוש במדגם של ילדים, על מנת לבחון את המאפיינים הפסיכומטריים באופן מקדמי, ולהעריך את השימושיות שלו מעבר להערכה של יכולות תשומת לב כלליות. החוקרים התאימו את השפה של ה-PVAQ לשם הבנה קלה יותר על ידי ילדים צעירים, אפילו בגיל 8. במדגם של 160 ילדים (בגילאים 8-18) עם כאב כרוני, החוקרים בחנו את מבנה הפקטור, העקביות הפנימית ותקיפות הקריטריונים של שאלון ה-PVAQ.

החוקרים מצאו כי שאלון ה-PVAQ הדגים עקביות פנימית (α = 0.92) ותוקף בינוני עד חזק של הקריטריונים. הסתבר כי מבנה עם פקטור אחד בלבד, התאים בצורה הטובה ביותר לנתונים. נמצא כי ילדים שדיווחו על תשומת לב גדולה יותר לכאב, דיווחו גם על הפיכת הכאב לקטסטרופלי, פחד מהכאב, הימנעות מפעילויות ותפקוד פיזי גרוע יותר. עוד נמצא כי תשומת לב הקשורה לכאב נותרה גורם מנבא מובהק לתפקוד, גם לאחר נטרול מאפיינים דמוגרפיים, הפיכת הכאב לקטסטרופלי והימנעות מהפחד. לבסוף, דיווחו החוקרים כי תשומת לב הקשורה לכאב ניבאה באופן מובהק את התוצאים בילדים באופן שאינו תלוי ביכולת הכללית של הילד לשלוט בתשומת הלב שלו, עובדה המספקת ערך מוסף למדידת תשומת הלב הספציפית לכאב.

החוקרים הגיעו למסקנה כי ה-PVAQ מספק עדות חזקה לאמינות פנימית ותקיפות של הקריטריונים, ומראה יכולת ניבוי ייחודית. החוקרים סבורים כי חשוב לחקור את תפקידה של תשומת הלב הקשורה לכאב בילדים צעירים, במסגרות התפתחותיות וכאלה המפתחות תפקוד ומוטיבציה.

מקור: 

Heathcore, L. C. et al. (2020). European Journal of Pain. https://doi.org/10.1002/ejp.1581

נושאים קשורים:  הימנעות מכאב,  תשומת לב הקשורה לכאב,  ילדים,  כאב כרוני,  מחקרים
תגובות