איכות חיים

תוכנת טיולים וירטואלית לתמיכה באיכות החיים במטופלים לקראת סוף החיים

במחקר נמצא כי תוכנת טיולים וירטואלית עם מעל 1,600 יעדים מרחבי העולם משפרת באופן קל איכות חיים באנשים המקבלים טיפול פליאטיבי

28.07.2020, 17:15

ישנה הוכחה לכך שהתערבויות פסיכולוגיות ורוחניות קצרות משך, כגון טיפולי זיכרון, מובילות להשפעה חיובית על איכות החיים, רגשותיהם והמצב הכללי של מבוגרים המקבלים טיפול פליאטיבי.

מטרת המחקר הייתה לקבוע את ההיתכנות של שילוב 'LIFEView', תוכנה מבוססת וידאו עם למעלה מ-1,600 סרטונים של יעדים בעולם, במערך הטיפול הפליאטיבי, ואת ההשפעות החיוביות, הניטרליות או המזיקות של שימוש בסרטוני 'LIFEView'.

לצורך כך החוקרים ביצעו מחקר משולב שיטות בכדי לאסוף נתונים בנוגע לתסמינים נפשיים וגופניים, סמנים פיזיולוגיים, מצב רוחני והיבטים של איכות חיים.

במחקר השתתפו מטופלים מבוגרים המאושפזים ביחידות לטיפול פליאטיבי או כאלו המקבלים טיפול פליאטיבי בקהילה אשר היו מסוגלים לתת את הסכמתם ולהשלים את מדידות התוצאים.

במחקר השתתפו 27 אנשים. הקריטריונים להשתתפות כללו את הסכמת המשתתף, נטל נמוך על המשתתף, ושיעורי ההשלמה או אי השלמה. קריטריונים אלו מולאו למרות האתגרים בגיוס.

במחקר הודגמו שיפורים קלים, שאינם מובהקים סטטיסטית, בנוגע לתסמינים נפשיים וגופניים תוך שימוש במדד 'Edmonton Symptom Assessment System'. בנוסף, נצפה שיפור קל בבריאות רוחנית על ידי שימוש ב-12-item Functional Assessment of Chronic Illness Therapy – Spiritual Well-Being'. ניתוח איכותני חשף חמש תמות: מוטיבציות לשימוש ב-'LIFEView', תפיסת הטכנולוגיה, זיכרון, 'LIFEView' כטכנולוגיה ניתנת לעדכון ושימוש עתידי או מתמשך.

לסיכום, החוקרים סבורים כי ניתן יהיה לבצע מחקר המשך לבחינת ההשפעות של 'LIFEView' על רווחת המטופלים ואיכות החיים.

מקור: 

Kabir M. et al. (2020) Palliative Medicine;34:7

נושאים קשורים:  איכות חיים,  סוף החיים,  טיפול פליאטיבי,  מחקרים
תגובות