• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
קורונה בישראל

"אנא המתן": הציבור מבולבל והמוקד הטלפוני במשרד הבריאות קורס

מוקד משרד הבריאות לא עומד בעומס השיחות והציבור מתקשה לקבל הנחיות ברורות | יו"ר ועדת הקורונה בכנסת: יש לערוך סדר באי הוודאות השוררת בציבור. לא ברורות ההנחיות וגם המענה הטלפוני לוקה בחסר"

משרד הבריאות במגדלי הבירה בירושלים

ועדת הקורונה בכנסת המשיכה היום (ה') להנגיש לציבור בבהירות את ההנחיות לחייבי הבידוד, עם תרחישים משפחתיים שונים. יו"ר הוועדה, יפעת שאשא ביטון, הדגישה כי "יש לערוך סדר באי הוודאות השוררת בציבור. לא ברורות ההנחיות וגם המענה הטלפוני לוקה בחסר. ההנחיות חייבות להיות ברורות ונהירות. גם כדי לרכוש את אמון הציבור וגם כדי להקל היכן שניתן. חייבים להבהיר את שרשרת הפעולות הנדרשות מחולה מאומת, ממי שנחשף אליו, מחייל שהתבקש להיכנס לבידוד או להגיע לבדיקה - והוא בשטח, ילדים בבידוד, הורים יחידנים, הנגשת מידע לקשישים ובעלי צרכים מיוחדים ועוד".

שאשא-ביטון חשפה בדיון פער בין הנחיות שונות ודרשה הבהרות בנושא. "את הציבור לא צריך לעניין מצוקת כוח האדם במשרד הבריאות", אמרה, "הוא חייב לדעת מי הכתובת שלו לשאלות. על משרד הבריאות וקופות החולים להעביר לוועדה את מספרי כל המוקדים הטלפונים, הכלליים והייעודיים".

בנוסף, דרשה ממשרד הבריאות ליצור תרשים זרימה ברור של שרשרת הפעולות שעל כל אזרח לנהוג במקרים שונים. בנוסף, היא דרשה ממשרד האוצר הבהרות מי משפה את מי שקיבל מסרון-מוטעה ונאלץ להיכנס לבידוד שלא לצורך.

כשעה מתחילת הדיון, סיפרה שאשא-ביטון כי "מתחילת הישיבה אנו מנסים להתקשר למוקד המידע של משרד הבריאות, 5400* ועדיין אנו ממתינים". גם יצחק פינדרוס (יהדות התורה) סיפר: "השבוע בדקתי: ניסיתי שלוש פעמים להתקשר למוקד הטלפוני של משרד הבריאות, כל פעם המתנתי כ-55 דקות ואז השיחה נותקה". עד סיום הדיון לא נתקבל מענה במוקד משרד הבריאות.

שרי פנג-שגב, אחראית המוקד במשרד הבריאות, השיבה כי אכן המענה הטלפוני עמוס כרגע, אך "בימים אלה קיבלנו תגבורת של חיילים העונים במוקד. אנו מבקשים מהציבור לתת לנו הזדמנות מחודשת".

איילת גרינבאום, מנהלת אגף איכות השירות במשרד, הוסיפה: "כל רגע נתון יש 200 מוקדנים רק לנושאי הקורונה, המוקד עומד לפעול 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע. שאיפתנו להגיע למצב של 400 מוקדנים בכל רגע נתון אך לוקח זמן להכשיר את המוקדנים, כדי שיהיו מקצוענים, בקיאים היטב בכל תרחיש והדרכה. תקוותנו שכבר ביום חמישי הקרוב המצב יהיה טוב משמעותית".

ד"ר אמיליה אניס, מנהלת האגף לאפידמיולוגיה במשרד הבריאות, עדכנה כי נמשכת מגמת העלייה המשמעותית במספר החולים. בימים האחרונים התגלו כ-1,300 חולים חדשים בממוצע מדי יום. נערכות כ-30 אלף בדיקות ביום - מתוכם כ-5% יוצאים חיובים ואתמול התווספו 24 חולים קשים - שיא מאז התפרצות המגיפה.

לדברי עו"ד טליה אגמון, המשנה ליועצת המשפטית של המשרד, כ-300 אחיות וכ-150 סטודנטים לרפואה מבצעים חקירות אפידמיולוגיות. קופות החולים, משרד הבריאות, או הרשות המקומית ייתנו מענה למי שלא יכול להיכנס לבידוד בביתו. קופות החולים יוצרות קשר עם חייבי הבידוד, הרשויות המקומיות מקבלות מידע מפורט על המבודדים לצורך הענקת סיוע. היא הדגישה כי אם הורה חייב לטפל בילד מבודד, אך ורק בצורה קרובה ולא מרוחקת – גם ההורה המטפל צריך להיות בבידוד.

"בהודעה שמקבל החייב בבידוד – נרשם גם התאריך ליציאה מהבידוד, שהוא 14 יום לא מיום ההודעה אלא מיום החשיפה לחולה. החקירה כדי למקד מי היה ומתי ליד החולה, נמשכת זמן כי צריך לברר היטב האם החשיפה אכן התרחשה, האם היתה קרבה, האם האנשים סביב החולה עטו מסכות או לא וכדומה". אגמון הדגישה כי המעסיק לא מורשה לומר לעובד החייב בבידוד, שהוא אינו יכול להיכנס לבידוד.

אירינה גל, נציגת התאחדות התעשיינים, סיפרה על 13 עובדים מטעמם שהתבקשו להיכנס לבידוד, "אך משרד הבריאות משך אותנו ימים אחרי ימים בבירור על הערר שלנו, וטרם השיב לנו".

ניסים אלון, מנכ"ל "לאומית", הוסיף כי "מרגע תחילת הבידוד - הקופה נותנת הדרכה למבודד כיצד עליו לנהוג. מי שקיבל הודעה על חובה להיכנס לבידוד, חייב להיכנס לבידוד גם טרם נבדק לקורונה. אבל, 'הנחשף לנחשף – פטור' – מי שנחשף למי נחשף לחולה, איננו חייב בבידוד. אנו מפעילים מוקד ייעודי למאושפזי קורונה, אך אין מספיק מלונות". לדברי אלון, כל חולה מאומת, הקופה אחראית גם להחזירו הביתה מבית החולים.

פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, אמר בדיון כי לחייבי הבידוד חייבת להיות כתובת ברורה ומסייעת לכל צרכיהם.

נושאים קשורים:  בידוד,  הנחיות לציבור,  פרופ' חגי לוין,  ועדת הקורונה,  ד"ר אמיליה אניס,  19-COVID
תגובות