חדשות

ניסוי קליני בארה"ב: השתלת אלקטרודה במוח לגמילה ממשככי כאבים

ההתקן DBS - deep brain stimulation, המיועד לטיפול בחולי פרקינסון ואפילפסיה, מותקן במוחם של מכורים לאופיואידים במטרה להפחית את השתוקקותם לתרופות

DBS - deep brain stimulation. צילום: שאטרסטוק

בבית החולים של אוניברסיטת מערב וירג'יניה החל ניסוי קליני ראשון מסוגו שבו מבוצעת השתלת אלקטרודה מיוחדת במוח של מכורים למשככי כאב, וזאת כדי לסייע להם לצמצם בצריכת האופיואידים ובכך להפחית את השתוקקותם הבלתי נשלטת לתרופות אלו. ב-1 בנובמבר עבר שם גבר בן 33 את השתלת האלקטרודה הראשונה.

את הניסוי מנהל ד"ר עלי רזאי שסיפר על כך ל-BBC. המטופל ניסה יותר מעשר שנים להתמודד עם התמכרותו למשככי כאב נרקוטיים, ניסה להיגמל אבל בכל פעם חזר לצריכתם מחדש.

ד"ר רזאי תיאר את האלקטרודה המוחדרת למוח כ"קוצב". עוד שלושה מכורים למשככי כאב עומדים לעבור בימים הקרובים את הפרוצדורה החדישה. קדמה לביצועה סדרת של סריקות מוח.

בניתוח השתלת האלקטרודה הרופאים קודחים חור זעיר בעצם הגולגולת ומחדירים למוח אלקטרודה זעירה בגודל של 1 מ"מ והיא ממוקמת באזור ספציפי במוח שמווסת דחפים לצריכת תרופות וגם אחראי על השליטה העצמית של האדם על מעשיו. לאלקטרודה סוללה זעירה המושתלת בעצם הצוואר. ניתן יהיה לשלוט מרחוק – על ידי רופא, פסיכולוג ומומחה לבעיית התמכרות – בפעילות האלקטרודה ולנטר את פעילותה.

ההתקן המכונה "זרז מוחי עמוק" – DBSי(deep brain stimulation) קיבל אישור ה-FDA לטיפול בחולי פרקינסון, אפילפסיה והפרעה אובססיבית-טורדנית. כיום, כ-180 אלף בני אדם בעולם נושאים במוחם אלקטרודה כזאת, אך עתה בפעם הראשונה היא נועדה לצורך טיפול בהתמכרות למשככי כאבים ולמינונים הגבוהים של התכשירים הללו.

הצוות המלווה את הניסוי כולל גם מומחים בנושאי אתיקה רפואית ופסיכולוגים. המושתלים יימצאו תחת מעקב הדוק, במסגרת הניסוי, במשך שנתיים.

ד"ר רזאי ציין כי התמכרות היא בעיה מורכבת מאוד שמעורבים בה דינמיקה חברתית ואלמנטים גנטיים. הטיפול הזה נועד למכורים שלא הצליחו להיגמל באמצעות טיפולים אחרים, כולל תרופתיים או התנהגותיים.

במדינת וירג'יניה המערבית שיעור תמותה גבוה של מכורים למשככי כאב ומכורים לתרופות אלו. ב-2017 מדובר היה ב-49.6 ל-100 אלף נפש.

נושאים קשורים:  התמכרות לאופיואידים,  משככי כאבים,  כאב,  DBS - deep brain stimulation,  ניסוי קליני,  חדשות
תגובות