חדשות

שבוע המיגרנה הבינלאומי: יותר ממיליון ישראלים סובלים ממיגרנות ומכאבי ראש

ד"ר דניאל עובד, יו"ר החברה הישראלית החדשה לכאב ראש, מעריך כי כ-170 אלף ישראלים סובלים ממיגרנה כרונית שמשמעותה למעלה מ-15 ימי כאב בחודש

כאב ראש כרוני (אילוסטרציה)
מיגרנה. משרד הבריאות נדרש לקבוע גורם רפואי מוסמך לאבחון המחלה ולכלול תרופות לטיפול במיגרנה בתוך סל התרופות. אילוסטרציה

יותר ממיליון ישראלים סובלים ממיגרנות ומכאבי ראש. כך מעריך יו"ר החברה הישראלית לכאב ראש באיגוד הנוירולוגי בישראל, ד"ר דניאל עובד, מנהל היחידה לכאב ראש ופנים במרכז הרפואי לניאדו והמרכז הרפואי רמת אביב. ד"ר עובד נכנס בימים אלה לתפקידו כיו"ר החברה שהיא גוף חדש באיגוד הנוירולוגי.

ד"ר עובד דניאל, נוירולוג מומחה בכאב ראש, יו"ר החברה הישראלית לכאב ראש. "להעלות המודעות למחלה ולהשלכותיה"

"הקמת החברה לכאב ראש", אומר ד"ר עובד, "באה לתת מענה להיקף אוכלוסיית הסובלים מכאב ראש על סוגיו, התמקדות בהעלאת המודעות למחלה והשלכותיה, ריכוז מחקרים והנגשת מידע לאנשי המקצוע ולציבור הרחב".

בימים אלה מציינים בעולם את "שבוע המיגרנה הבינלאומי" שנועד להעלות את המודעות למחלה. מיגרנה היא מחלת המוח נפוצה בעולם, המשפיעה על אחד משבעה אנשים, פי שלושה יותר בנשים מאשר בגברים. הערכה היא שיותר ממיליון ישראלים סובלים ממיגרנה וכ-170 אלף ממיגרנה כרונית שמשמעותה: יותר מ-15 ימים של כאב ראש בחודש. המחלה עוברת בתורשה: ל-60% מהסובלים ממיגרנה יש הורה הסובל ממיגרנה ול-80% יש קרוב משפחה מדרגה ראשונה.

ארגון הבריאות העולמי מגדיר מיגרנה כ"מצב תחלואה כרוני המגביל או גורם להפרעה תפקודית ניכרת ולפגיעה משמעותית באיכות החיים".

טיפולים חדשים למיגרנה ולכאבי ראש

כפי שדווח בתחילת השבוע, לקראת תחילת עבודתה של ועדת סל התרופות לשנת 2020 הוגשו אליה בקשות לגבי שלוש תרופות לכאב ראש המועמדות להכללה בסל, שלושתן ביולוגיות. ייחודן ב"נטרול" פעילות הגורם הביולוגי העיקרי הנחשב למחולל המיגרנה ולשם מניעת התפרצות ההתקף עצמו. בנוסף הוגשה בקשה לטיפול באמצעות הזרקת בוטוקס.

לאחרונה מצטרפים פיתוחים ישראליים מעולם ההיי-טק, מבוססי אפליקציות, שאושרו על ידי הרשויות בארה"ב ובאירופה וזמינים כיום גם בישראל, אולם טרם נרשמו. הראשון מותקן על סמארטפון ובאמצעות מדבקה המודבקת לזרוע החולה ניתן גירוי חשמלי בעוצמות משתנות במשך כ-20 דקות בממוצע, המשפיע על מרכזי הכאב בגזע המוח ובכך מסייע באלחוש הכאב. הפיתוח של חברת סטארט-אפ ישראלית שנבחן במחקר קליני במרכז הרפואי רמב"ם.

פיתוח נוסף לתחום הזה הוא רצועה המוצמדת לקרקפת, המעבירה בעת התקף המיגרנה אותות המופנים אל העצב העורפי האחורי ואל העצב הטריגמינלי העובר בקדמת הפנים. עוצמת האותות החשמליים ניתנת לכיוון ולשליטה על ידי המטופל באמצעות אפליקציה בסמארטפון ועל ידי כך מושג סיוע בחסימת האותות העצביים הגורמים לכאב הראש ולמיגרנה.

נושאים קשורים:  כאב ראש,  מיגרנה,  ד"ר דניאל עובד,  כאב,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
06.09.2019, 11:16

בעת האחרונה רואים שלטי פרסומת על גבי אוטובוסים וכעת באופן ישיר בטלויזיה הממליצים לציבור ,להיות מודע למיגרנה ולפנות לנאורולוג.
עד כאן הכל מבורך. אלא שאי אפשר להתעלם מהאחראי להמלצה זו. על השלטים שמו כיתוב בפינה ואילו בטלויזיה,שמו מופיע מיד בסוף ההמלצה ורק לשנייה אחת,כמו הפירסומות המיועדות להעביר מסר לתת מודע .
שמו של האחראי הוא חברת תרופותnovartis ועל כן המבין מבין כי זו כבר לא רק המלצה רפואית ,אלא פירסומת ( סמויה) לחברת תרופות novartis. לאמור; לך לנאורולוג והוא ידאג
למיגרנה שלך בעזרת התרופות שלנו.
הקמפיין לטיפול במיגרנה מבורך, אך חייב להיות נקי ממעורבות של חברת תרופות אשר יש לה אינטרס ברור להרויח ועל כן היא משתפת פעולה עם האיגוד הנאורולוגי שמטרתו טובה.
כאשר באמת קיימת כוונה אמיתית לעזור לסובלים ממיגרנה, אסור שהאחריאות והמימון יהיו דרך חברת תרופות.
נראה לי שאפילו מבחינה מישפטית זה אסור.
אם זה יחזיק מעמד, נראה את שמות כל חברות התרופות מככבות על שילטי חוצות.
לאן נגיע?

אנונימי/ת
07.09.2019, 10:13

זה נכון. מחר חברת תרופות אחרת שבארסנל שלה ,גם תרופה למיגרנה תתעורר ותפרסם בדרך דומה את עצמה . מה יקרה אז? למי יאמינו האנשים המבולבלים?
וכך אפשר להמשיך ולדמיין קמפיינים שלמים בשילטי חוצות או על גבי המסך של חברות התרופות המתחרות בינייהן על הפירסום לתרופות לטיפול בלחץ דם גבוה, סכרת, כולסטרול......
אסון.

13.09.2019, 07:31

?

13.09.2019, 07:32

?