אונקולוגיה

מעמסת השימוש באופיואידים, תופעות לוואי והשפעתם בקרב חולי סרטן

טיפול באופיואידים הוביל למגוון תופעות לוואי עקשניות שהרעו את מצבם של חולי סרטן | על האיזון בין שיכוך כאב באופיואידים לרעילות התרופה כגורם מכריע בניהול כאב מיטבי של חולי סרטן

השימוש באופיואידים נפוץ בניהול כאב בינוני עד חמור. הטיפול יכול להוביל למספר תופעות לוואי בלתי רצויות. מטרת המחקר הנוכחי הייתה להבין את המעמסה שיוצרות תופעות הלוואי שבשימוש באופיואידים חזקים (שלב 3 לפי WHO)  בקרב חולי סרטן.

מחקר זה הוא מחקר עוקבה שנגזר מתוך מחקר אקראי עם קבוצת ביקורת שכללה 498 מטופלים עם סרטן שקיבלו אופיואידים חזקים. במהלך מעקב שנמשך 28 ימים, החוקרים ניתחו את התדירות, העוצמה והשינויים במשך הזמן שבו נעשה שימוש בתרופה, ההשפעה של טיפולים קודמים על תופעות לוואי והיחס בין נוכחות של תופעות לוואי לשימוש בהרדמה.

לאחר התחלת השימוש באופיואידים חזקים הייתה הופעה והתמדה של יובש בפה, בחילות, הקאות והגברת הנטייה לעצירות. נמנום ובלבול פחתו בעקבות הטיפול. מטופלים שקודם לכן טופלו באופיואידים חלשים סבלו באופן יותר תכוף וחמור מתופעות לוואי. בכל מפגשי המעקב, מספר המטופלים ללא תופעות לוואי עמד על 37-39%, אך כשסוכמים את כל מפגשי המעקב בימים 3 עד 28 למחקר, רק 17% מהמטופלים אף פעם לא סלבו מתופעות לוואי, בעוד ש-48% ויותר סבלו מארבע תופעות לוואי במקביל. מטופלים שלא חוו תופעות לוואי סבלו באופן משמעותי מפחות כאב.

מקור: 

Corli O. et al (2019). Journal of pain and symptom management, ISSN: 1873-6513, Vol: 57, Issue: 5, Page: 899-908.e6 ;

נושאים קשורים:  אונקולוגיה,  אופיואידים,  תופעות לוואי,  מחקר עוקבה,  מחקרים
תגובות
13.07.2019, 20:22

השימוש באופיאודים היינו מוגזם קצת - לדוגמא פנטניל - היינו אופיאוד שלא הייתי בכלל רושם למטופלים. אם כבר אז מטאדון. לטווח קצר. לדעתי כבר עדיף לשלב פרגבלין עם קנבינואידים - CBD לדוגמא... למראת שפרגבלין "ליריקה" היא גם לא הדבר הטוב ביותר - ותופעות הגמילה ממנו דומות מאד לאופיאודים....

אנונימי/ת
17.07.2019, 20:49

נלקח מדגם קטן מדי . רושם שמחקר הוזמן על ידי משווקים של קנביס . המחקר כזה אמור ויכול לכלול כמה אלפי מטופלים כדי להגיע למסכנות . שנים רבות אופאטים היו טובים למליוני חולים סובלים ופתאום על סמך מחקר ממומן על 498 חולים מחליטים שאופאטים לא טובים . זה הכנת קרקע להכנסת קנביס .