דובליסיב

דובליסיב לעומת אופטומומב כטיפול בהישנות ועמידות טיפולית של לוקמיה

מחקר מצא כי טיפול פומי עם דובליסיב שיפר משמעותית את תקופת השרידות ללא התקדמות המחלה, כמו גם את שיעור התגובה הכללי בהשוואה לטיפול תוך-ורידי עם אופטומומב

23.01.2019, 13:08
תאי לוקמיה מסוג CLL (צילום: אילוסטרציה)

דובליסיב (Duvelisib, הידועה גם כ-IPI-145) הינה תרופה פומית הפועלת במנגנון של עיכוב דואלי של פוספטידילאינוזיטול 3 קינאז גמא ולמדה (phosphatidylinositol 3 kinase, PI3K-δ,γ). תרופה זו, נמצאת עדיין בפיתוח, מיועדת לטיפול בממאירויות המטולוגיות. האיתות (signaling) של PI3K-δ,γ עלול לקדם פרוליפרציה של תאי B ושרידות של ממאירויות המורכבות משיבוטים של תאי B. כמו למשל לוקמיה לימפוציטית כרונית או לימפומה של לימפוציטים קטנים. בניסוי שלב 1, טיפול עם דובליסיב הראה פעילות קלינית משמעותית ובטיחות קבילה, במטופלים עם לוקמיה לימפוציטית כרונית ולימפומה של לימפוציטים קטנים.

במחקר זה דווחו תוצאות DOU, ניסוי אקראי משלב 3 אשר בדק מונותרפיה עם דובליסיב לעומת מונותרפיה עם אופטומומב. הניסוי נערך במטופלים הסובלים מלוקמיה לימפוציטית כרונית או לימפומה של לימופציטים קטנים, אשר מהלך המחלה הדגים הישנות או עמידות. המשתתפים במחקר עברו רנדומיזציה של 1:1, לקבלת טיפול פומי עם דובליסיב 25 מ"ג פעמיים ביום (160 מטופלים) או לקבלת טיפול תוך-ורידי עם אופטומומב (159 מטופלים).

תוצאות המחקר הראו, כי המטרה העיקרית אשר הייתה שיפור השרידות ללא התקדמות המחלה (לכל ועדת הערכה בנפרד) הושגה. זאת בהשוואה לאופטומומב לכלל המטופלים (חציון, 13.3 חודשים לעומת 9.9 חודשים; יחס הסיכונים = 0.52; P<0.0001). נתונים אלו כוללים מטופלים הנחשבים בסיכון גבוה בגלל מוטציה מסוג מחיקה בכרומוזום 17p13.3י((del(17p) ו/או מוטציה גנטית ב-TP53 (יחס הסיכונים = 0.40; P=0.0002). שיעור התגובה הכללי היה משמעותית גבוה יותר בטיפול עם דובליסיב (74% לעומת 45%; P<0.0001) ללא קשר לסטטוס במוטציית המחיקה בכרומוזום 17.

תופעות הלוואי הנפוצות ביותר היו שלשולים, נויטרופניה, חום, בחילות, אנמיה ושיעול בזרוע שטופלה עם דובליסיב. נויטרופניה ותגובת עירוי (infusion reaction) היו תופעות הלוואי הנפוצות ביותר בזרוע שטופלה עם אופטומומב.

מסקנת המחקר הייתה כי הנתונים העולים מניסוי DOU תומכים בטיפול עם דובליסיב כבחירה טיפולית יעילה בלוקמיה לימופציטית כרונית או לימופמה של לימופציטים קטנים. זאת כאשר מהלך המחלה מדגים הישנות או עמידות לטיפול.

מקור: 

Flinn I. W. et al. (2018) Blood. 132, 2446.

נושאים קשורים:  דובליסיב,  אופטומומב,  לוקמיה לימפוציטית כרונית,  לימפומה של לימפוציטים קטנים,  מחקרים
תגובות