חדשות

למרות הביקורת, ה-FDA אישר משכך כאבים חדש חזק פי אלף ממורפיום

משרד ההגנה האמריקאי היה שותף במימון פיתוח התרופה דסוביה (Dsuvia) שצפויה להחליף מורפין המשמש לטיפול בפציעות בקרב ובניתוחים בתנאי שטח

למרות אזהרות רופאים וביקורת שהובעה בתוך ה-FDA, אושר בסוף השבוע שעבר משכך כאבים אופיואידי שעוצמתו גדולה פי 1,000 משל מורפיום ופי עשרה מפנטניל הממכרת.

במימון פיתוח התרופה דסוביה (Dsuvia), היה שותף משרד ההגנה האמריקאי. ההערכה: התרופה עשויה להכניס יותר ממיליארד דולר בשנה לחברת המייצרת.

ההודעה שפרסם ה-FDA נפתחה באופן חריג בהדגשת העובדה שההתמכרות לאופיואידים בארה"ב היא כבר בגדר מגיפה ומשבר.

התרופה שאושרה נועדה לטיפול בכאב חמור וייעשה בה שימוש במחלקות לרפואה דחופה ולכירורגיה. בצבא ארה"ב היא צפויה להחליף מורפין המשמש לטיפול בפציעות בקרב ובניתוחים בתנאי שטח. היא נצרכת כגלולה המתמוססת מתחת ללשון.

המנהלת הרפואית הראשית של החברה המייצרת AcelRx, ד"ר פמלה פאלמר, אמרה לתקשורת כי יתרונה בכך שהיא "מאפשרת הקלה מהירה ללא צורך בהזרקה". החברה הודיעה כי הפיקוח על השימוש בתרופה יהיה הדוק בהרבה מאשר על משככי כאבים אחרים.

בין המבקרים על החלטת האישור שהעניק ה-FDA היה יועץ בכיר בקבוצת המחקר לבריאות הציבור, ד"ר סידני וולף, שטען כי אין יסוד להציג את יתרונות ההשפעה המהירה של התרופה. הוא אמר כי שני ניסויים הראו שהמטופלים בה חשו הקלה של ממש בכאב רק כעבור כמעט שעה ויותר. גם בשורות ה-FDA קיימת מחלוקת בנוגע לתרופה, שאותה אישרה הוועדה המייעצת של הארגון לענייני משככי כאבים וחומרי הרדמה ברוב של עשרה מומחים מול שלושה.

יו"ר הוועדה המיוחדת ב-FDA, שתפקידה לייעץ בכל נושאי שיכוך הכאבים וחומרי ההרדמה, ד"ר רייפורד בראון, נעדר מההצבעה שהסתיימה ב-7-10 לאישור שניתן לה. בתקשורת האמריקאית נמסר כי שלח מכתב להנהלת ה-FDA ובו הביע דאגה עמוקה בנוגע להשלכות השימוש בתרופה זאת והפיקוח על השימוש בה. מבקרים אחרים הביעו חשש כי תהיה זליגה של התרופה מבסיסי הצבא ומחדרי הניתוח למרפאות פרטיות, לשוק השחור ולסוחרי סמים וכי היא תדרדר מכורים לשפל חדש.

בדיווח ב"הארץ" על אישור התרופה נמסר כי בשנים האחרונות ההתמכרות לתרופות מרשם אופיואידיות הן הנושא הבוער ביותר במערכת הבריאות בארה"ב, לצד מגיפת השמנת היתר. מכורים צורכים לעתים עשרות גלולות ביום. בשנה שעברה נרשמו בארה"ב יותר מ-30 אלף מקרי מוות הקשורים בשימוש באופיואידים. לפי נתוני ה-CDC, מאז 1999 זינקו מכירות משככי הכאבים בארה"ב ביותר מ-300%. מדי שנה ניתנים כ-200 מיליון מרשמים.

התכשיר הנפוץ ביותר עד כה הוא האוקסיקונטין, החזק פי 1.5 ממורפין. הוא נעשה כה נפוץ עד שזכה לכינוי Hillbilly Heroin - רמז לשימוש נרחב בו באוכלוסיה הכפרית הענייה. כנגד יצרניות התרופות הללו נטען שהן הציפו את בתי המרקחת בעיירות הכפריות קשות היום במיליוני גלולות ממכרות, כמות שאיננה תואמת את מימדי האוכלוסיה. הפיקוח על תרופות מרשם רבות ממשפחת האופיואידים בארה"ב הוא רופף, ביניהן תרופות ההרגעה אלפראזולאם ודיאזפם.

נושאים קשורים:  דסוביה,  טיפול בכאב,  אישור ה-FDA,  חדשות,  אופיואידים
תגובות
07.11.2018, 18:15

שלום לכם.
מאד מעניין ,מועיל ומרתק.

08.11.2018, 18:52

תודה למערכת. עדכון ראוי.
המשפט האחרון עלול להיקרא כטעות כי אלפראזולאם ודיאזפאם אינן ממשפחת האופיואידים. אלפרזולאם (XANAX) ודיאזפאם ( VALIUM ) הן תרופות ממשפחת הבנזודיאזפינים.