חדשות

משרד הבריאות: אם נראה עלייה במחירי הקנאביס הרפואי - נטיל פיקוח

הערכה שעם תחילת הרפורמה בקנאביס רפואי צפויה התייקרות בשיעורים ניכרים במחירי המנות שיימכרו למשתמשים

קנאביס רפואי. צילום: שאטרסטוק

משרד הבריאות הבהיר אתמול (ד') כי אם יראה עלייה במחירי מנות הקנאביס הרפואי, ש-25 בתי מרקחת בערים שונות יחלו למכור על פי מרשם רופא החל מיום שישי הבא , יוטל פיקוח כדי להבטיח את נגישות הציבור הנזקק לכך.

בדיווח ב"ידיעות אחרונות" בנושא הזה נמסר כי רשת סופרפארם, ש-22 מבתי המרקחת שלה ייטלו חלק בפיילוט בנושא הזה, מסרה: "הרשת מתכוונת לשמור על העלות הממוצעת של מנת קנאביס רפואי למטופל".

בדיווח נמסר כי בשוק קיימת הערכה שעם תחילת הרפורמה בקנאביס רפואי צפויה התייקרות בשיעורים ניכרים במחירי המנות שיימכרו למשתמשים. כיום, מטופל עם רשיון לשימוש בקנאביס רפואי עקב מצבו הבריאותי משלם כ-370 שקל לטיפול חודשי, ללא קשר לגובה המנה - 10 גרם בתפרחת או 200 גרם. מחיר בקבוק שמן קנאביס גם הוא 370 שקל, ללא קשר לכמות. זאת לעומת מחירים בשוק שחור של 1 גרם קנאביס (100-80 שקל) ו-גרם אחד חשיש (70-50 שקל).

העיתון מסר כי לשרשרת הגורמים שמעורבים באספקת קנאביס רפואי ייכנסו בעקבות הרפורמה עוד "חוליות", מאחר שנקבעו קריטריוני סף מחמירים המחייבים מגדלים עמידה בדרישות לסניטציה, אבטחה ואיכות ובהמשך יש דרישות שונות לגבי העוסקים במפעלי עיבוד הגידולים, מערך שיווק והפצה ובתי המרקחת – מה שייקר את המוצרים.

על פי חלק מההערכות שעליהן מדווח העיתון, מחיר 10 גרם קנאביס רפואי בתפרחת ובשקית יהיה 150-100 שקל עבור מטופלים שרשיונם הוא לצריכת 40-30 גרם, אולם מטופלים שרשיונם הוא לצריכת 100-50 גרם, ההתייקרות תהיה גבוהה יותר, אפילו בכמה מאות שקלים בחודש. בדיווח מצוטטת מטופלת שהרשיון שלה הוא ל-150 גרם קנאביס רפואי המשלמת עבור מנה זאת כיום 370 שקל בחודש, אבל היא הביעה חשש שתידרש לשלם 1,500 שקל עם החלת הרפורמה. "על משרד הבריאות", אמרה, "לקבוע מחיר מירבי כי מבחינת המטופלים הנזקקים לכך, מדובר בתרופה לכל דבר".

ביום א' צפויה הממשלה לאשר ייצוא קנאביס רפואי. יינתנו רשיונות גידול לשם כך ללא יותר מ-50 חוות גידול. אישור הייצוא יחול רק על מוצרים מוגמרים ולא על חומרי גלם וזאת כדי להבטיח שהשימוש בהם הוא רק לצרכים רפואיים.

נושאים קשורים:  קנאביס רפואי,  רפורמת הקנאביס,  חדשות,  מחירי קנאביס רפואי,  יצוא קנאביס רפואי