כאב גב תחתון

טיפול בגלי רדיו לכאב גב תחתון כרוני

במחקר קליני אקראי אך לא סמוי, נמצא כי טיפול בגלי רדיו הוביל לירידה קלה ולא משמעותית קלינית או סטטיסטית ברמת הכאב של חולים עם כאב גב תחתון כרוני שמקורו במפרקי הפאסט או הסקרו-איליום

23.10.2017, 17:53
כאב גב תחתון (צילום: אילוסטרציה)
כאב גב תחתון (צילום: אילוסטרציה)

כאב גב תחתון הוא אחת הבעיות הרפואיות השכיחות ביותר והוא גורם לנטל חברתי וכלכלי עצום. גלי רדיו הם טיפול נפוץ ומקובל בכאב גב תחתון כרוני ממקור מפרקי, אך ללא תימוכין משמעותי בספרות. המחקר שבוצע בהולנד ופורסם ב-JAMA השווה יעילות טיפול פיזיותרפי ופסיכולוגי לאותו טיפול בשילוב עם טיפול בגלי רדיו בענף המדיאלי של העצבים הספינליים.

במחקר זה, שבוצע ב-16 מרכזי כאב, נכללו מטופלים עם כאב גב תחתון כרוני ועמיד לטיפול שמרני, שמקורו במפרקי הפאסט, הסקרו-איליאק או כאב משולב (ממקור פאסט, סקרו-איליאק ו/או הדיסק הבין-חולייתי). ראשית, מקור הכאב אומת על ידי חסימה סלקטיבית של הענפים המדיאליים. רק משתתפים שהכאב ממנו סבלו שוכך על ידי חסימה של העצבים המדיאליים המותניים (עבור כאב ממקור פאסט) או הסקרליים (עבור כאב ממקור סקרו-איליום) הוכללו במחקר. בהמשך, חולקו המשתתפים אקראית לקבוצת התערבות ולקבוצת ביקורת.

במהלך 3 חודשי ההתערבות קיבלו מטופלים בשתי הקבוצות טיפול פיסיותרפי. בקבוצת ההתערבות המטופלים קיבלו בתקופה זו בנוסף 1-3 טיפולים בגלי רדיו בענפים המדיאליים הרלוונטיים. המטופלים דרגו את רמת הכאב בסולם של 0-10 במשך 12 חודשי מעקב. שיכוך כאב משמעותי קלינית נקבע כירידה של לפחות 2 נקודות בסולם הכאב.

681 מטופלים נכללו במחקר. 61.8% מתוכם נשים. בקבוצת המטופלים עם כאב ממקור מפרקי הפאסט, בתום שלושת חודשי ההתערבות הירידה ברמת הכאב בקבוצת ההתערבות לעומת הבקרה הייתה בשיעור 0.18 נקודות בלבד (רווח בר-סמך של 95%: -0.76-0.4). בקבוצת הכאב הסקרו-איליאקי ירידה בשיעור 0.71 נקודות (רווח בר-סמך של 95%: -1.35-(-0.06)), ובקבוצת הכאב המשולב ירידה בשיעור 0.99 נקודות (רווח בר-סמך של 95%: -1.73-(-0.25)).

תוצאות המחקר לא הראו יעילות משמעותית קלינית או סטטיסטית בטיפול בגלי רדיו למטופלים עם כאב גב כרוני ממקור מפרקי, בהשוואה לטיפול שמרני פיסיקלי, והמחברים אינם ממליצים על מתן טיפול זה.

מקור:

Effect of Radiofrequency Denervation on Pain Intensity Among Patients With Chronic Low Back Pain.
The Mint Randomized Clinical Trials. JAMA. 2017;318(1):68-81. doi:10.1001/jama.2017.7918

 

נושאים קשורים:  כאב גב תחתון,  גלי רדיו,  שיכוך כאב,  מחקרים
תגובות