עקמת

פעילות גופנית ומאפייני אורח-חיים הקשורים בעקמת בגיל ההתבגרות

בנוסף לגורמים גנטיים, גורמים סביבתיים ומאפייני אורח חיים הינם בעלי תפקיד חשוב בהתפרצותה של עקמת אידיופטית בגיל ההתבגרות (adolescent idiopathic scoliosis)

אימוני בלט (צילום: אילוסטרציה)

בנוסף לגורמים גנטיים, גורמים סביבתיים ומאפייני אורח חיים הינם בעלי תפקיד חשוב בהתפרצותה של עקמת אידיופטית בגיל ההתבגרות (adolescent idiopathic scoliosis - AIS).

במחקר הנוכחי הוכללו 2,759 תלמידות חטיבת ביניים ביפן שעמדו לעבור בדיקת סקר שנייה לאחר ביצוע טופוגרפיית Moire שהצביעה על חשד ל-AIS.
התלמידות והאמהות (או האפוטרופוסים שלהן) התבקשו למלא שאלון אשר כלל 38 שאלות הקשורות לגורמים דמוגרפיים, מאפייני אורח-חיים, גורמים סוציאליים, סביבת מחייה, השתתפות בספורט, מצב בריאותי וגורמים הקשורים להריון האם והלידה.

השאלון מולא על ידי 2,747 תלמידות (99.6%). לאחר הוצאה מהמחקר של תלמידות עם מחלת לב, מחלה נוירולוגית ותלמידות עם פגם מולד בחוליות עמוד השדרה נותרו במחקר 2,600 משתתפות.

לאחר ביצוע סקר שניוני עם צילום עמוד שדרה בעמידה, התלמידות חולקו לקבוצת ביקורת במידה ומידת הכיפוף הייתה קטנה מ-15° או לקבוצת העקמת במידה והכיפוף היה גדול מ-15°. יחס סיכויים ל-AIS חושב על ידי אנליזת רגרסיה לוגיסטית.

החוקרים מצאו, כי אף גורם אורח חיים לא היה קשור בצורה מובהקת סטטיסטית ל-AIS. עם זאת, AIS נמצא כקשור באימוני בלט קלאסי (יחס סיכויים 1.38; רווח בר-סמך 95%, 1.09-1.75). יחס הסיכויים לפיתוח AIS גדל ככל שתדירות האימונים של הילדה גדלה, מספר שנות האימון היה רב יותר ומשך האימון היה ארוך יותר.

יחס הסיכויים עבור AIS היה גדול פי 1.5 במשתתפות שאמותיהן סבלו מעקמת. כמו כן, AIS נמצא כקשור ב-BMI נמוך יותר. קשרים אלו נותרו מובהקים סטטיסטית לאחר תקנון.

החוקרים לא מצאו כי יש קשר בין אורח-חיים ל-AIS. עם זאת, ייתכן ואימוני בלט קלאסי, היסטוריה משפחתית של עקמת ו-BMI נמוך קשורים בפיתוח AIS.

מקור:
Watanabe, K. et al. (2017) The Journal of Bone and Joint Surgery. 99(4), 284.

נושאים קשורים:  עקמת,  סקוליוזיס,  AIS,  בלט,  אורח חיים,  מחקרים
תגובות