• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

ה-FDA הודיע כי יתחיל לפקח על המכירה ועל השימוש בסיגריות אלקטרוניות

ההודעה חותמת שנים של ויכוחים בנוגע לצורך לפקח על תחום הסיגריות האלקטרוניות, הנמצא בצמיחה משמעותית בשנים האחרונות בארה"ב, בין השאר בקרב בני נוער

סיגריה אלקטרונית (צילום: אילוסטרציה)
סיגריה אלקטרונית (צילום: אילוסטרציה)

לאחר שנים של ויכוחים וחילוקי דעות מדעיים וציבוריים, הודיע בסוף השבוע מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) כי בתוך 90 יום ייכנסו לתוקף הוראות חדשות בהקשר לשימוש, למכירה ולהפצה של סיגריות אלקטרוניות (e-cigarettes), וכל מוצר הנכנס לקטגוריית מערכות שחרור ניקוטין אלקטרוניות (ENDS).

בכל המוצרים מהסוג הזה נעשה שימוש בנוזל מכיל ניקוטין בתוספת טעם, ריח וחומרים כמו גליצרין ופרופילן-גליקול. הנוזל מחומם והמעשן שואף לריאותיו אדים, במקום עשן טבק של סיגריות או סיגרים. עד כה לא הוטל פיקוח רגולטורי על כל הגורמים המעורבים בייצור, בשיווק, בהפצה, במכירה או בייבוא של מוצרים אלו לארה"ב.

ייאסר לספק דוגמיות חינם של סיגריות אלקטרוניות, הן לא יימכרו במכונות ממכר אוטומטיות ותחול חובה להדביק תווית אזהרה על האריזה

למרות שהסיגריות האלקטרוניות תוארו כמוצרים בטוחים, המתנגדים הצביעו על כך שאין מספיק נתונים מבוססי מחקרים מאומתים לגבי האפקט הבריאותי ארוך הטווח של השימוש בהן. כמו כן, טענו המתנגדים כי אין מספיק נתונים לגבי האפקט של סיגריות אלו על ילדים, נערים ומתבגרים.

Champix
Pfizer
RX
Partially covered by the Health basket
Champix

Health basket inclusion: Champix will be given to the treatment of smoking cessation parallel to supportive means. TABS: 55 x 0.5 mg, 56 x 1 mg; starter pack: 11 x 0.5 mg + 14, 28 x 1 mg. Days 1 – 3: 0.5 mg ×1/d. Days 4– 7: 0.5 mg ×2/d. Day 8 – end of tmt.: 1 mg ×2/d. Pts. should be treated with Varenicline for 12 wks. For pts. who have successf. stopped smok. at the end of 12 wks., an addit. course of 12 wks. tmt. with Varenicline is recomm. to further incr. the likelihood of long-term abstinence. Pts. with ren. impair. No dosage adjust. is necessary for pts. with mild- moder. renal impair. For pts. with sev. renal impair. (estimated CrCl <30 mL/min), the recomm. start. dose of Varenicline is 0.5 mg ×1/d. The dose may then be titrated as needed to a max. dose of 0.5 mg×2/d. For  pts. with end-stage renal dis. underg. hemodialysis, a max. dose of 0.5 mg mg×/d may be admin. if toler. Aid to smoking cessat. for adults over 18 yrs. C/I: Not to pts. under 18 yrs., hypersens.

בהודעת ה-FDA נמסר, כי יותר מ-3 מיליון תלמידי חטיבות ביניים ותיכון בארה"ב כבר משתמשים במוצרים הללו, עלייה לעומת 2.46 מיליון בשנת 2014. עוד נמסר, כי 16% מתלמידי התיכון ו-5.3% מתלמידי חטיבות הביניים השתמשו בסיגריות אלקטרוניות בשנת 2015. בנוסף, 3.7% מהבוגרים בארה"ב השתמשו במוצר על בסיס יומי בשנת 2015. סך המשתמשים הבוגרים בארה"ב בסיגריות אלה מוערך בכ-9 מיליון בני אדם. זאת, לעומת 40 מיליון אמריקאים שמעשנים סיגריות רגילות.

גורמי רפואה הצביעו על כך שניקוטין ממכר גם כאשר הוא נכלל במוצר האלקטרוני, ויש בו פוטנציאל סיכון בהתפתחות מוחם של ילדים ונערים. יש גם הסבורים כי שימוש בסיגריות אלקטרוניות מהווה "שער כניסה", לעישון חומרים אחרים.

פיקוח ה-FDA יכלול איסור למכור סיגריות אלקטורניות למי שאינו בן 18 ומעלה, ועד גיל 26 תהיה חובה להציג למוכר תעודה מזהה. ייאסר לספק דוגמיות חינם של סיגריות אלקטרוניות, הן לא יימכרו במכונות ממכר אוטומטיות ותחול חובה להדביק תווית אזהרה על האריזה מפני הסכנות שבעישון ממש כמו בסיגריות רגילות.

ה"ניו יורק טיימס" דיווח, כי בין מומחי הבריאות קיימת מחלוקת לגבי היעילות של פיקוח. בין השאר נטען, כי פיקוח ירחיק וירתיע אנשים שמבקשים להיגמל מעישון סיגריות רגילות, ומנסים לעשות זאת על-ידי שימוש בתחליפים האלקטרוניים.

כאשר הסיגריות האלקטרוניות הגיעו לשוק בארה"ב, לפני כעשור, נטען לזכותן שאינן מזיקות כמו סיגריות וסיגרים רגילים, משום שאין בהם כימיקלים וזפת וחומרים מסרטנים אחרים. בתוך שנים מעטות תעשיית הסיגריות האלקטרוניות הפכה לעסק המגלגל מיליארדי דולרים בשנה.

נושאים קשורים:  חדשות,  עישון,  סיגריות אלקטרוניות,  FDA,  מינהל המזון והתרופות,  ארה"ב,  גמילה מעישון
תגובות