אינטרנט

האם טיפול אינטרנטי בפיברומיאלגיה יכול להחליף את הטיפול הקונבנציונלי?

מחקר מצא, כי טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT) הניתן באמצעות האינטרנט לחולי פיברומיאלגיה משפר תסמיני פיברומיאלגיה, דכאון, כאב ופחד מכאב, בהשוואה לחולי ביקורת שהיו ברשימת המתנה לטיפול

20.04.2017, 09:22
עבודה על מחשב (צילום: אילוסטרציה)

פיברומיאלגיה הינה מצב נפוץ ולעתים מגביל של כאב כרוני. מחקרים קודמים הדגימו כי תסמיני דכאון וחרדה מופיעים ב-75% מהחולים בפיברומיאלגיה. לרוב האוכלוסייה הבוגרת אין גישה לתוכניות טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) "פנים מול פנים", הידועות כיעילות בטיפול במחלה זו.

לאור הקשיים בגישה לטיפול קונבנציונלי, עורכי המחקר ביקשו לבחון את היעילות והקבלה של קורס CBT לניהול כאב הניתן דרך האינטרנט - the Pain Course - במבוגרים עם פיברומיאלגיה. הקורס הורכב מחמישה שיעורים, ניתן על פני שמונה שבועות, ולווה בתקשורת שבועית קצרה דרך הטלפון או דרך דואר אלקטרוני.

המשתתפים במחקר הנוכחי חולקו בצורה אקראית לקבל את ה-Pain Course או להיות בקבוצת ביקורת הנמצאת ברשימת המתנה לטיפול. בוצעה הערכת תסמינים לפני הטיפול, לאחריו וארבעה שבועות מתום הטיפול.

שיעור סיום (87%) ושביעות רצון (86%) מהקורס היו גבוהים. נצפה שיפור גבוה באופן מובהק סטטיסטית בקבוצת ההתערבות לעומת קבוצת הביקורת במדדי פיברומיאלגיה (Cohen’s d=0.70; ירידה של 18%), דכאון (Cohen’s d=0.63-0.72; ירידה של 20-28%), כאב (Cohen’s d=0.87; שיפור של 11%) ופחד מכאב (Cohen's d=1.61; שיפור של 12%).

אפקט קטן יותר נצפה במדדי חרדה כללית ובריאות גופנית. השינויים נשמרו גם ארבעה שבועות מתום הטיפול.

ממצאי המחקר מוסיפים לספרות הקיימת ומדגישים את הפוטנציאל הגלום בטיפול CBT לניהול כאב במבוגרים עם פיברומיאלגיה הניתן דרך האינטרנט, במיוחד כחלק ממודל טיפולי מדורג.

מקור:
Friesen, L.N. et al. (2017) Pain. 158(4), 593.

נושאים קשורים:  אינטרנט,  טיפול,  פיברומיאלגיה,  CBT,  מחקרים
תגובות