גירוי חשמלי בתדירות גבוהה

כאב מקומי מעורר תגובת קולטנים לאופיואידים בצד אחד של המוח

גירוי חשמלי של כאב מעורר תגובת קולטני אופיואידים בצד המוח הקשור לאזור הכאב; תגובה זו גוברת על חסימת קולטני α2 ואובדן תגובה זו עשוי להוביל לכאבים כרוניים

13.09.2016, 09:52
אופיאטים (צילום: אילוסטרציה)

גירוי חשמלי בתדירות גבוהה (high-frequency electrical stimulation - יHFS) של אמת היד מעורר בקרב אנשים בריאים סימנים מקומיים של ריגוש מרכזי (central sensitization) וגם מביא לחסימה רחבה של כאב באותו צד גוף, אשר קשורה לוויסות כאב מותנה על ידי צד אחד של המוח.

באופן פרדוקסלי, חלק מההשפעות החסימתיות הללו מוגברות על ידי חסימת הקולטן האדרנרגי α2.

במחקר מוצלב, כפול סמיות ומבוקר-אינבו, 16 נשים בריאות הוקצו לקבלת האנטגוניסט לקולטן אופיואיד נלטרקסון (Naltrexone) יחד עם האנטגוניסט לקולטן α2 יוהימבין (Yohimbine), על מנת לקבוע אם חלבונים אופיואידים מתווכים השפעות חסימתיות לאחר HFS.

בכל פגישה הוערכו הרגישות המכנית באמות הידיים ובמצח לפני ואחרי HFS. כמו כן, דירוג הכאב לגירוי חשמלי באתרים שטופלו ב-HFS או באתרי ביקורת באמות הידיים הוערכו במהלך ולאחר גירוי מכאיב של כל רקה (temple).

בניגוד לטיפול ביוהימבין בלבד, השילוב של נלטרקסון ויוהימבין חסם כנגד לחץ רב את חסימת הכאב שנוצרה על ידי HSF בצד המצח בו נעשה הטיפול, והפך את ההשפעה החסימתית של כאב ברקה באותו צד גוף בעת גירוי חשמלי של כאב באתר שטופל עם HFS באמת היד.

ממצאי המחקר מעידים על מעורבות של חלבוני אופיואידים בתגובה של הקלה בכאב, אשר משלימה את חסימת הכאב הכללית לאחר גירוי כאב מותנה. התיווך של אופיואידים בתגובת הפחתת הכאב בצד הגוף שטופל גוברת על ההשפעות של חסימת הקולטן האדרנרגי α2.

לדברי החוקרים, HSF מעורר סימנים מקומיים של ריגוש מרכזי אך בו-זמנית מפעיל מנגנון רחב יותר של חסימת כאב על ידי קולטני אופיואידים בצד הגוף אשר קיבל את גירוי הכאב. הפרעה בתהליך תיווך הכאב בצד מסוים של המוח עשויה לתרום להפרעות כאב בצד אחד של הגוף, כגון מיגרנה או תסמונת כאב אזורי מורכב (complex regional pain syndrome).

מקור:
Lechi Vo, Sean Hood, Peter D. Drummond
Involvement of opioid receptors and α2-adrenoceptors in inhibitory pain modulation processes: a double-blind placebo-controlled crossover study; The Journal of Pain, Published online: August 4, 2016; DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.jpain.2016.07.004

נושאים קשורים:  גירוי חשמלי בתדירות גבוהה,  high-frequency electrical stimulation,  ריגוש מרכזי,  כאב מותנה,  קולטן אדרנרגי α2,  חוסמי קולטן α2,  נלטרקסון,  naltrexone,  יוהימבין,  Yohimbine,  חסימת כאב,  מיגרנה,  תסמונת כאב אזורי מורכב,  מחקרים
תגובות